Poradna Osobní pneumatiky


Autor: | Vloženo: 04.11.2008 000 19:22 | Témata: Poradna Osobní pneumatiky

Dotaz na zimni pneu

Dobry den! Mam fabii na ktere mam letni pneu 14/185.Chci se zeptat jestli jsou na zimu lepsi uzsi,nebo sirsi pneu ?
Dekuji za odpoved

  • Anonymní uživatel

    Anonymní uživatel

    10. listopadu 2008

    Tak tedy nejsem odborník. Nicméně co z logiky věci vyplývá. Širší pneumatiky poskytují větší plochu, což by mělo zajistit vyšší odpor, čili vyšší účinnosti při brždění. Větší šířka mění odpor při průjezdem sněhem. Tedy může a nemusí. Vyžadovalo by to měření. Širší pneu mají větší valivý odpor, a větší plochu odporu v horizontální ose (větší styčná plocha mezi pneu a povrchem vozovky). Užší pneu se zase lépe zařežou do nezpevněného povrchu (v závislosti na podmínkách to může být výhoda i nevýhoda - zda je podklad asfalt nebo na něm i led) a mohou tak mít lepší záběr. Mají oproti širším pneu (kde byl vyšší odpor v horizontální ose) vyšší odpor ve vertikální ose. Zde mám na mysli samozřejmě v případě sněhu (více se boří).

    Dle mého názoru tedy záleží jaké podmínky očekáváte. Pro mě osobně nemá až takový význam se nad tím zamýšlet, protože můj styl jizdy v kombinaci s rozdílem rozměru pneumatiky 1cm bude mít zanedbatelné účinky. Něco jiného je záodní stroj. Tam se již přizpůsobuje i profil dezenu. Jen tak mimochodem - můžete si všimnout že vozi specifikace WRC při mistrovství světa jsou osazeny pro zimní podmínky užšími pneu než-li pro ostatní povrchy. Ale to je jiná třída.

    v mém případě: tj. Fabie, rychlost 50-80 km/h (pro 80% najeté vzdálenosti v tomto rozpětí), osazená dvěma osobami a nákladem do 50kg, předpokládanou sněhovou pokrývkou do 3cm a teplotou do *15°C volím 185/60 resp. 185/65 (spíše první variantu). Vůz není provozován na dálnici - představuje dosti odlišné podmínky.

    A dovolím si poznámku. Pokud posuzujete vlastnosti pneu na ledu, tak si zkuste odpovědět za jakých podmínek nejčastěji svůj vůz provozujete a pak pouvažujte, zda tento aspekt má smysl zohledňovat. Neznám aproximace funkce pro brzdné dráhy, ale pro led z 30km/h to je údajně 57m. Takže pokud se nebudou klouzat i ti před vámi (a nebudete mít trajektorii po přímce), tak vám pomáhej bůh. Dám vám příklad, který se mi stal. Zátáčel jsem na křižovatce, povrch led, šířka cesty přibližně 4m (křižovatka tvaru T, já se napojoval - přijížděl jakoby z "nožky" písmene T). Takže v momentě, kdy jsem začal měnit trajektorii jízdy jsem byl vzdálen od protilehlé strany křižovatky asi 6m, ledový povrch jsem zaregistroval tak 3,5m od protilehlé strany. Jakou rychlost bych musel mít, aby to technicky, fyzikálně a morálně (schopnosti řidiče), bylo možné zvládnout? Takže jsem urval kola na obrubníku protilehlé strany. V podmínkách, v nichž provozujete vůz normálně, byste museli umět lítat, nebo mít štěstí (že např. nic nejede, když dostanete hodiny a dostanete se do protisměru), abyste situaci zvládli bez kolize.

    Hodně zdaru při zimním sáňkování :)

    • Byla pro vás tato odpověď užitečná?
    • Ano (1)
    • Ne

Tato otázka byla již uzavřena, protože na ni nikdo během posledních 90 dnů neodpověděl.

Pokud se chcete zeptat na něco dalšího, položte novou otázku.