Jak vybrat pneumatiky na auto?

Špatně vybrané pneumatiky způsobují zhoršené jízdní vlastnosti

Kompletní informace o tom, jaké rozměry pneumatiky patří na vaše auto, hledejte vždy pouze ve velkém technickém průkazu. Údaje najdete sice rovněž na boční straně pneumatik, pokud ale nejste prvním majitelem vozidla, neexistuje 100% záruka, že máte skutečně ideální obutí. Vysvětlení těchto údajů a další informace se dočtete v našem rádci Jak vybrat pneumatiky na auto.

  • Jakub, redakce Heureka.cz
  • Doba čtení: 9 min.

Jak vybrat pneumatiky na auto podle období

Jaké zimní pneumatiky

Od 1. listopadu do 31. března představují pro řidiče zimní pneumatiky povinnost. Řidič je povinný je použít vždy, když je na komunikaci sníh, led nebo námraza. Pneumatiky disponují vzorkem s hlubokými drážkami. Ty pak dokáží případný sníh pojmout, a tak zajistí pod tlakem samotné váhy vozidla tu nejlepší přilnavost.

Využívají principu, že ke sněhu nejlépe přilne právě zase sníh. Minimální zákonem stanovená hloubka dezénu zimní pneumatiky u osobního automobilu je 4 mm. Zimní pneumatiky mají důmyslný systém malých odvodných kanálků, které odvádějí vodu a zabraňují aquaplaningu.

Navíc obsahují vyšší podíl přírodního kaučuku, takže si pláště zachovávají svou pružnost i v nízkých teplotách. Bývají označeny symbolem M+S (mud and snow) nebo symbolem sněhové vločky.

V naší nabídce najdete pro tyto gumy širokou nabídku vnitřního průměru, jako např.:

Podle vlastností a přilnavosti jsou hledané tyto kategorie:

Osobní zimní pneumatiky

Jaké letní pneumatiky

Letní pneumatiky mají složení, které při mírných teplotách měkne. Dokáží se svou přilnavostí přizpůsobit suché i mokré vozovce a jejich hrubší dezénové bloky si poradí i s hrozbou aquaplaningu. Zároveň disponují dostatečnou kontaktní plochou, a vůz se tak dobře ovládá a má lepší brzdné schopnosti.

Obsahují méně přírodního kaučuku, takže při teplotách pod +7 °C křehnou. Mají nižší tření, a tak i nižší spotřebu paliva.

Podle vnitřního průměru nejčastěji hledáte:

Letní pneumatiky

Jaké celoroční pneumatiky

Celoroční pneumatiky jsou kompromisem mezi letním a zimním pláštěm. Na sněhu nedosahují tak skvělých výsledků jako pneumatika zimní. Vhodné jsou tak spíše pro řidiče, kteří nejezdí v zimě tak často. Jako u zimních pneumatik platí i zde pravidlo min. hloubky dezénu 4 mm.

Pokud se pro ně rozhodnete, ohlídejte si, aby vámi vybrané celoroční pneumatiky opravdu měly symbol M+S. Najdete je v různých verzích, např. celoroční pneumatiky SUV.

Osobní celoroční pneumatiky

S duší, nebo bez?

Zkratka tl znamená „bezdušová“ (tubeless). Pneumatika s duší se označuje tt (tubetype) a najdete ji u modelů pro motocykly.

Specifické typy pneumatiky

Vozy s pohonem 4×4 a SUV

Výběr pneumatik je vždy určen konkrétním modelem vozidla a typem jízdy. Např. 4x4 pneumatiky a SUV pneumatiky mají zesílené bočnice. Bývají celkově větší, robustnější, vysoce odolné a mají vyšší přilnavost na mokrém i suchém povrchu. Také jejich montáž vyžaduje speciální přístup, aby byly správně zachovány schopnosti hnací hřídele vozidla.

Oblíbené jsou také nejrůznější kombinace, např.:

Dle typu komunikace

Pneumatiky pro off-roadové vozy či SUV se dělí také na ty určené do náročného terénu nebo na pneumatiky pro klasické pozemní komunikace, které upřednostňují tichou jízdu před terénními schopnostmi vozu. Stejně jako obvyklé typy jsou i speciální pneumatiky letní, zimní či celoroční.

Protektory

Pneumatiky protektor jsou recyklované. Vyrábí se obnovením koster ojetých a nepoškozených pneumatik. Každá protektorovaná pneumatika je při procesu výroby důkladně kontrolována z hlediska celkové kondice.

Nově zakoupená protektorovaná pneu mívá životnost na stejný kilometrový průběh jako pneumatika zcela nová. Jejich výhodou je nízká cena a ekologický aspekt výroby. Někteří výrobci nabízí na tento typ záruku až do úplného ojetí pneumatiky. Protektory existují v provedení letním, zimním, celoročním, ale i např. protektorované pneumatiky 4x4.

Pneumatiky na dodávku hledejte pro jejich specifika v jejich vlastní kategorii dodávkové pneumatiky.

Sportovní a semi-slick

Sportovní pneumatiky disponují technologií inspirovanou závodními okruhy. Mají tvrzené bočnice, speciální typ konstrukce a dezénu. Splňují požadavky bezpečnostních a technických standardů pro běžný provoz. Pneumatiky semi-slick lze používat pouze v létě.

Dojezdové (run-flat)

Dojezdové pneumatiky jsou schopné pokračovat v jízdě i při ztrátě tlaku či defektu. V případě jejich poškození na nich tak můžete stále dojet domů nebo do servisu. Jsou určené pouze pro automobily s kontrolou tlaku v pneumatikách (bez této funkce by řidič nemusel zaznamenat jejich poruchu).

Mají speciální konstrukci s vyztuženou bočnicí. Pořizovací cena těchto plášťů je vyšší a po defektu již není možné je opravit. Run-flat pneumatiky mohou být letní, zimní či celoroční.

Jak se starat o auto na jaře se dočtete na naší stránce. Povinná výbava auta je přehledně shrnutá v našem článku.

Pneumatika a její parametry (195/65 R15 95 H)

Základními rozměrovými parametry jsou šířka, profil a průměr. Dále se u pneumatik uvádí konstrukce, nosnost a rychlostní index. Označení parametrů pneumatik v ČR může vypadat např. takto: 195/65 R15 95 H. Pojďme si ujasnit, jak číst značení pneumatik.

Šířka (195)

Šířka pneumatiky se uvádí v milimetrech. Jde o jediné číslo před lomítkem a odvozuje se od něj profil pneumatiky. Jedná se o max. šířku při nominálním zatížení a nominálním tlaku huštění. Parametr musí souhlasit s údaji v technickém průkazu vašeho vozidla.

Mezi klasické rozměry patří např.:

Profil (65)

Tento parametr vypovídá o „výšce“ pneumatiky od disku po okraj. Určuje výšku bočnice pneumatiky a udává se v procentech, kdy 100 % odpovídá šířce pneumatiky. Pokud je tedy profil 65, je výška pneu v našem případě 65 % ze 195 mm, což činí 126,75 mm.

Konstrukce (R)

Značí se písmenem. U osobních aut dnes prakticky bez výjimky najdete údaj R. Ten označuje radiální konstrukci pláště. Vnitřní vlákna kostry kol jsou kolmá na směr rotace pneumatiky při jízdě.

Další typy

Existuje ovšem také typ konstrukce diagonální - D a typ smíšené konstrukce (bias belted) - B, s ním se už ale téměř nesetkáte. Některé vysokorychlostní pneumatiky mají značení ZR. Tento kód označuje pneumatiky uzpůsobené pro rychlost nad 240 km/h.

Průměr (15)

Vnitřní průměr pneumatiky se uvádí v palcích. Musí být totožný s průměrem ráfku, tedy s kovovou částí kola. Vnitřní průměr je výška měřená od dolního kraje ráfku k jeho hornímu okraji.

V nabídce naleznete mnoho rozměrů:

Nosnostní index (95)

Nosnostní neboli hmotnostní index udává max. zatížení na pneumatiku. Indexovému číslu odpovídá v příslušné tabulce hodnota vyjádřená v kg. Neplatí tedy, že index 95 se rovná 95 kg. Až podle tabulky zjistíte, že hodnotě 95 odpovídá zatížení 690 kg.

S nosnostním indexem souvisí písmena XL či RF, která znamenají zesílenou konstrukci, a tedy i zvýšenou nosnost pneumatik. Takové jsou předepsány pro pick-upy, víceúčelová vozidla (MPV) a menší užitková auta.

Rychlostní index (H)

Indexu odpovídá max. rychlost v km/h, na kterou je pneumatika stavěna. Pokud tuto rychlost při jízdě překročíte, hrozí riziko poškození pneumatiky. Index musí být vyšší nebo stejný, než je max. konstrukční rychlost vozu. Konkrétně pneumatika H znamená , že můžete jet max. rychlostí 210 km/h.

U zimních a celoročních pneumatik může být nižší rychlostní index, než jaký je uveden v technickém průkazu. V takovém případě musíte mít umístěno ve svém zorném poli při řízení upozornění na tuto rychlost. V moderních vozech na palubním počítači, ve starších autech postačí kartička s upozorněním.

Dezén gumy na auto

Symetrický

Pneumatiku se symetrickým dezénem můžete na autě umístit na libovolnou stranu. Její design včetně bloků, lamel a drážek je osově souměrný. Díky tomu nemusíte při montáži těchto pneumatik hlídat směr jejich rotace, tedy směr otáčení. Pneu se symetrickými dezény jsou vhodné pro SUV, městské automobily i MPV.

Asymetrický

Má odlišnou vnitřní a vnější stranu, protože každá z nich má jinou funkci. Vnitřní strana přenáší na vozovku záběrové a brzdné síly a disponuje vodícími drážkami, které odvádějí pryč vodu a sníh. Vnější strana zajišťuje díky svému pevnému bloku stabilitu v zatáčkách.

Při montáži tak musíte věnovat pozornost umístění pneumatik. Na vnější bočnici pneumatiky obvykle bývá nápis „Outside“ a vnitřní strana pneumatiky mívá nápis „Inside“. Směr rotace v tomto případě funkčnost pneumatiky zpravidla neovlivňuje. Pneu s asymetrickým dezénem jsou vhodné pro vozy se silnějším motorem.

Směrový (šípový)

Svým designem připomíná písmeno V. Široké drážky uprostřed výborně odvádějí vodu a sníh. Tento typ dezénu funguje skvěle proti aquaplaningu, proto bývá nejčastěji na zimních pneumatikách. Je důležité dodržovat směr otáčení pneumatiky, vyznačený šipkou vyrytou na boku.

Důležité faktory při výběru

Styl vaší jízdy

Pokud jezdíte jako závodník a „řežete“ zatáčky, dbejte na to, aby vaše nové pneumatiky měly vyšší přilnavost a vyšší brzdnou účinnost. Pro rychlou jízdu hledejte pneumatiky, které snesou velkou zátěž a jsou určeny pro vysoký výkon. Takové pneumatiky jsou značeny jako UHP pneu (ultra high performance). Pokud se věnujete jízdě na závodním okruhu, vybírejte v sekci sportovních pneumatik.

Jezdíte naopak méně a spíše po městě?

Pak zátěž v podobě prudkého brzdění na semaforech, rozpáleného asfaltu v létě a především náročné parkování s najížděním na obrubník vyžaduje kvalitní a spolehlivé pneumatiky s odolnou konstrukcí.

Jestliže jezdíte spíše plynule a delší trasy, často i po dálnici, vaší prioritou by měly být pneumatiky s dlouhým kilometrovým doběhem. Zásadní pro vás bude i dobrá brzdná účinnost a zároveň nízký valivý odpor, který vám dokáže ušetřit peníze při tankování.

Vlastní požadavky vs. technické parametry vozu

V technickém průkazu jsou údaje o rozměrech pneumatik a disků, indexu nosnosti a rychlosti, které je nezbytné při výběru nových pneumatik dodržet.

U indexu nosnosti a rychlosti platí, že si pro letní pneumatiky můžete pořídit pláště s vyšším indexem, než jaký uvádí „techničák“, nikdy však s indexem nižším. Pro zimní a celoroční pneu s označením M+S však existuje výjimka a v některých případech lze použít pláště s nižším rychlostním indexem, než jaký uvádí technický průkaz.

Na vašem uvážení je pak volba značky i konkrétního dezénu pneumatik. Vycházejte vždy z kategorie vašeho vozu i nejčastějšího způsobu jízdy.

Rozdíly v rámci jednoho rozměru

Pneumatiky se od sebe liší také materiálem použitým k jejich výrobě. Většinou se jedná o různé kombinace přidaných surovin do kaučukové směsi, které ovlivní základní vlastnosti. Kvalita směsi má zásadní vliv na chování pneumatiky za různých teplot. Směsi se kategorizují podle tvrdosti výsledné pneumatiky. Velkou pozornost by tomuto kritériu měli při nákupu věnovat zejména závodní jezdci a řidiči rychlých sportovních aut.

Neexistuje univerzální pneumatika, která by se dokonale hodila do všech podmínek a bez výjimky splňovala všechny myslitelné požadavky. Výrobci nabízí pneumatiky specializované tak, aby optimálně vyhovovaly vždy v daných podmínkách.

Energetický štítek

Energetický štítek pneumatiky

Od roku 2012 zavedla Evropská unie energetický štítek jako povinné značení pneumatik. Štítek obsahoval pouze 3 základní hodnocení. V květnu 2021 vstoupila v platnost jeho aktualizovaná podoba, která uvádí následující charakteristiky:

Spotřeba paliva a úspornost energie

Podle úspory energie se v nové verzi dělí pneumatiky do kategorií od A (nejúspornější) po E (nejméně úsporné). To, co určuje úspornost, je valivý odpor pneumatik. Spotřeba paliva hraje důležitou roli z pohledu ekologického a samozřejmě ekonomického.

Přilnavost za mokra

Popisuje schopnost pneumatiky brzdit na mokré vozovce, a má tak zásadní význam pro bezpečnost vaší jízdy. Energetický štítek hodnotí z tohoto hlediska pneumatiky od A (nejlepší) po E (nejhorší).

Hlučnost

Poslední z původních 3 parametrů uvádí vnější hluk odvalující se pneumatiky. Nově dělí hlučnost do 3 tříd označených od A (nejtišší) po C (nejhlučnější). Na štítku nechybí také konkrétní hodnota v dB.

Novinky

Nově najdete na štítku symbol pro certifikaci zimních pneu 3PMSF - tzv. alpský symbol (sněhová vločka na horském štítu se třemi vrcholy). Ten je uveden u zimních a celoročních pneumatik testovaných za stanovených zimních podmínek. Zaručuje nejlepší přilnavost na silně zasněžených vozovkách.

Dalším novým piktogramem na štítku je symbol přilnavosti na ledu, který je uveden u zimních pneumatik s perfektním výkonem na zledovatělém povrchu. Tento symbol však pro podmínky střední Evropy není relevantní - hodí se pouze do extrémních podmínek např. v zemích severní Evropy.

Na štítku najdete dále název dezénu, identifikační značku, rozměr i třídu. Jednoduché ověření pravdivosti informací navíc nově zabezpečuje QR kód.

Další druhy pneumatik a příslušenství

Pneumatiky na motorku

Nákladní pneumatiky

Alu kola

Disky na auto

Sněhové řetězy

Náplně a kapaliny

Rady na závěr

Výměna pneumatik

U pneumatik je potřeba průběžně kontrolovat hloubku dezénu, tlak, stav bočnic (boule či puchýře) a také známky nerovnoměrného opotřebení. Odborníci doporučují tuto kontrolu nejméně jednou měsíčně. Pneumatiku je potřeba okamžitě vyměnit, pokud:

  • Vzorek je hluboký pouze 1,6 mm u letní gumy a 4 mm u zimní - to jsou zákonné limity, ideální je však zbytečně nečekat a vyměnit pláště o něco dříve.
  • Dojde k mechanickému poškození pneumatiky.
  • Zjistíte, že je pneumatika opotřebená nerovnoměrně, např. ve středové části, po stranách nebo na menších plochách. Při jízdě s takovou pneumatikou hrozí riziko nehody následkem horší ovladatelnosti vozu. Obraťte se na odborníka, problém nerovnoměrného opotřebení může signalizovat další potíže s vozem, jako je nesprávně seřízená geometrie, špatné vyvážení kol či jejich nevyladěné zavěšení.
  • Vaše auto má jiné pneumatiky, než jaké mu předepisuje technický průkaz.

    Z důvodu souměrnosti a lepší interakce vozidla vůči vozovce doporučují experti vyměňovat vždy všechny 4 pneumatiky naráz.
Jak poznat stáří pneumatiky

Stáří pneumatiky se rozlišuje ze 2 hledisek. První hledisko je celková životnost pneumatiky. Počítá se od okamžiku výroby pneumatiky a značí se DOT kódem na bočnici. Výrobci avizují celkovou životnost pneu 10 let, po uplynutí této doby by se pneumatiky neměly dále používat.

DOT kód je označení, kterými uvádí výrobce rozměry a datum výroby pneumatiky. Až dvanáctimístný DOT kód najdete na vnější straně pláště pneumatiky. Poslední čtyřčíslí udává datum výroby, od kterého si snadno dopočítáte stáří pláště. První dvě čísla znamenají týden, poslední dvě číslice značí rok výroby. Např. poslední čtyřčíslí DOT kódu 2317 znamená, že pneumatika byla vyrobena v 23. týdnu v roce 2017.



Dále se stáří pneumatiky může určovat podle doby jejího provozu. Obecně platí, že byste neměli jezdit s pneumatikami, které byly v provozu déle než 5 let.

Někteří prodejci nabízí pneumatiky, které sice nebyly nikdy používané, nicméně mají starší datum výroby. Takové pneumatiky samozřejmě nebudou mít stejné jízdní vlastnosti jako pneumatiky s novějším datem výroby.

Stáří pneumatiky má přímý vliv na její jízdní vlastnosti, s časem klesá především bezpečnost jízdy. Auto se starými pneumatikami je hůře ovladatelné, prodlužuje se jeho brzdná dráha a nastává riziko smyku a aquaplaningu. Známky stárnutí se mohou projevovat popraskáním pryže na vnější straně běhounu, snížením hloubky dezénu atd.

Skladování pneumatik

Pneumatiky byste měli skladovat mimo dosah slunečních paprsků na chladných a suchých místech při teplotách max. 35 °C. Při skladování plášťů na ráfcích je nahustěte na normální tlak a složte je na sebe. Jestli skladujete pneu bez ráfků, uložte je vedle sebe nastojato a nezapomeňte je občas pootočit, abyste předešli deformacím. Při sezónní výměně pneumatik si značte přední a zadní pláště, usnadníte si práci při jejich příštím nazouvání.

Skladování pneumatik vám podstatně ulehčí stojany na pneumatiky a nejrůznější regály, vhodnou ochranou pro momentálně nepoužívané pneumatiky jsou speciální obaly. Před jejich zakoupením nezapomeňte zkontrolovat šířku pneumatik a jejich max. vnější průměr, aby vše správně pasovalo.

Uskladnění svých pneumatik můžete svěřit do rukou odborníků. Specializované pneuservisy poskytují službu uskladnění pneumatik ve vlastním skladu. Tato služba obvykle zahrnuje také komplexní kontrolu stavu pneumatik včetně měření výšky dezénu.

Další užitečné články

Údržba auta na jařePovinná výbava Kolik stojí cesta autem do Chorvatska