Jako přihlášený uživatel máte možnost nastavit si zobrazení Heureky.

Zobrazit původní Heureku

Jak vybrat pneumatiku?

Špatně vybrané pneumatiky způsobují zhoršené jízdní vlastnosti

Kompletní informace o tom, jaké rozměry pláště patří na vaše auto, hledejte vždy pouze ve velkém technickém průkazu. Údaje najdete sice rovněž na boční straně pneumatik, pokud ale nejste prvním majitelem vozidla, neexistuje 100% záruka, že máte skutečně ideální obutí.

  • Jakub, redakce Heureka.cz
  • Doba čtení: 9 min.

Parametry pneumatiky (195 / 65 R15 95 H)

  • Základními rozměrovými parametry jsou šířka, profil a průměr
  • Dále se u pneumatik uvádí konstrukce, nosnost a rychlostní index
  • Časté označení parametrů pneumatik v ČR vypadá takto: 195 / 65 R15 95 H

Šířka (195)

  • Šířka pneumatiky se uvádí v milimetrech
  • Jde o jediné číslo před lomítkem a odvozuje se od něj profil pneumatiky
  • Jedná se o max. šířku při nominálním zatížení a nominálním tlaku huštění
  • Parametr musí souhlasit s údaji v technickém průkazu vašeho vozidla

Profil (65)

  • Tento parametr vypovídá o „výšce“ pneumatiky od disku po okraj
  • Určuje výšku bočnice pneumatiky a udává se v procentech
  • 100 % odpovídá šířce pneumatiky
  • Pokud je tedy profil 65, je výška pneu 65 % ze 195 mm, což činí 126,75 mm

Průměr (15)

  • Vnitřní průměr pneumatiky se uvádí v palcích
  • Musí být totožný s průměrem ráfku, tedy s kovovou částí kola
  • Vnitřní průměr je výška měřená od dolního kraje ráfku k jeho hornímu okraji

Konstrukce (R)

  • Značí se písmenem
  • U osobních aut dnes prakticky bez výjimky najdete údaj R
  • Ten označuje radiální konstrukci pláště
  • Vnitřní vlákna kostry kol jsou kolmá na směr rotace pneumatiky při jízdě

Existuje ovšem také typ konstrukce diagonální - D a typ smíšené konstrukce (bias belted) - B, s ním se už ale téměř nesetkáte. Některé vysokorychlostní pneumatiky mají značení ZR. Tento kód označuje pneumatiky uzpůsobené pro rychlost nad 240 km/h.

Nosnostní index (95)

  • Nosnostní neboli hmotnostní index udává max. zatížení na pneumatiku
  • Indexovému číslu odpovídá v příslušné tabulce hodnota vyjádřená v kg
  • Neplatí tedy, že index 95 se rovná 95 kg
  • Až podle tabulky zjistíte, že hodnotě 95 odpovídá zatížení 690 kg

S nosnostním indexem souvisí písmena XL či RF, která znamenají zesílenou konstrukci, a tedy i zvýšenou nosnost pneumatik. Takové jsou předepsány pro pick-upy, víceúčelová vozidla (MPV) a menší užitková auta.

Rychlostní index (H)

  • Indexu odpovídá max. rychlost v km/h, na kterou je pneumatika stavěna
  • Pokud tuto rychlost při jízdě překročíte, hrozí riziko poškození pneumatiky
  • Index musí být vyšší nebo stejný, než je max. konstrukční rychlost vozu
  • Písmeno H znamená , že s pneumatikou můžete jet max. rychlostí 210 km/h

Dezén

Symetrický dezén

  • Pneumatiku se symetrickým dezénem můžete na autě umístit na libovolnou stranu
  • Její design včetně bloků, lamel a drážek je osově souměrný
  • Díky tomu nemusíte při montáži těchto pneumatik hlídat směr jejich rotace, tedy směr otáčení
  • Pneu se symetrickými dezény jsou vhodné pro SUV, městské automobily i MPV

Asymetrický dezén

  • Má odlišnou vnitřní a vnější stranu, protože každá z nich má jinou funkci
  • Vnitřní strana přenáší na vozovku záběrové a brzdné síly
  • Disponuje vodícími drážkami, které odvádějí pryč vodu a sníh
  • Vnější strana zajišťuje díky svému pevnému bloku stabilitu v zatáčkách
  • Při montáži tak musíte věnovat pozornost umístění pneumatik
  • Na vnější bočnici pneumatiky obvykle bývá nápis „Outside“
  • Vnitřní strana pneumatiky mívá nápis „Inside“
  • Směr rotace v tomto případě funkčnost pneumatiky zpravidla neovlivňuje
  • Pneu s asymetrickým dezénem jsou vhodné pro vozy se silnějším motorem

Směrový (šípový) dezén

  • Svým designem připomíná písmeno V
  • Široké drážky uprostřed výborně odvádějí vodu a sníh
  • Tento typ dezénu funguje skvěle proti aquaplaningu, proto bývá nejčastěji na zimních pneumatikách
  • Je důležité dodržovat směr otáčení pneumatiky, vyznačený šipkou vyrytou na boku

Důležité faktory při výběru

Styl vaší jízdy

  • Pokud jezdíte jako závodník a „řežete“ zatáčky, dbejte na to, aby vaše nové pneumatiky měly vyšší přilnavost a vyšší brzdnou účinnost
  • Pro rychlou jízdu hledejte pneumatiky, které snesou velkou zátěž a jsou určeny pro vysoký výkon
  • Takové pneumatiky jsou značeny jako UHP pneu (ultra high performance)
  • Pokud se věnujete jízdě na závodním okruhu, vybírejte v sekci sportovních pneumatik
Jezdíte naopak méně a spíše po městě?

Pak zátěž v podobě prudkého brzdění na semaforech, rozpáleného asfaltu v létě a především náročné parkování s najížděním na obrubník vyžaduje kvalitní a spolehlivé pneumatiky s odolnou konstrukcí.

Jestliže jezdíte spíše plynule a delší trasy, často i po dálnici, vaší prioritou by měly být pneumatiky s dlouhým kilometrovým doběhem. Zásadní pro vás bude i dobrá brzdná účinnost a zároveň nízký valivý odpor, který vám dokáže ušetřit peníze při tankování.

Vlastní požadavky vs. technické parametry vozu

  • V technickém průkazu jsou údaje o rozměrech pneumatik a disků, indexu nosnosti a rychlosti, které je nezbytné při výběru nových pneumatik dodržet.

  • U indexu nosnosti a rychlosti platí, že si pro letní pneumatiky můžete pořídit pláště s vyšším indexem, než jaký uvádí „techničák“, nikdy však s indexem nižším.

  • Pro zimní a celoroční pneu s označením M+S však existuje výjimka a v některých případech lze použít pláště s nižším rychlostním indexem, než jaký uvádí technický průkaz.

Na vašem uvážení je pak volba značky i konkrétního dezénu pneumatik. Vycházejte vždy z kategorie vašeho vozu i nejčastějšího způsobu jízdy.

Rozdíly v rámci jednoho rozměru

  • Pneumatiky se od sebe liší také materiálem použitým k jejich výrobě. Většinou se jedná o různé kombinace přidaných surovin do kaučukové směsi, které ovlivní základní vlastnosti.
  • Kvalita směsi má zásadní vliv na chování pneumatiky za různých teplot. Směsi se kategorizují podle tvrdosti výsledné pneumatiky.
  • Velkou pozornost by tomuto kritériu měli při nákupu věnovat zejména závodní jezdci a řidiči rychlých sportovních aut.

Neexistuje univerzální pneumatika, která by se dokonale hodila do všech podmínek a bez výjimky splňovala všechny myslitelné požadavky. Výrobci nabízí pneumatiky specializované tak, aby optimálně vyhovovaly vždy v daných podmínkách.

Typy pneumatik dle období

Zimní pneumatiky

  • Jsou povinnou zimní výbavou každého vozidla od 1. listopadu do 31. března
  • Vzorek s hlubokými drážkami dokáže pojmout případný sníh na vozovce
  • Sníh v drážkách pak zaručuje pod tlakem vozidla nejlepší přilnavost
  • Využívá toho, že ke sněhu nejlépe přilne právě zase sníh
  • Minimální zákonem stanovená hloubka dezénu zimních pneumatik u osobního automobilu je 4 mm
  • Zimní pneumatiky mají důmyslný systém malých odvodných kanálků, které odvádějí vodu a zabraňují aquaplaningu
  • Zimní pneumatiky obsahují vyšší podíl přírodního kaučuku, takže si pláště zachovávají svou pružnost i v nízkých teplotách
  • Na rozdíl od letních pneumatik, které by v chladu tuhly, a nemohly by tak poskytnout kvalitní kontakt s vozovkou
  • Zimní pneumatiky bývají označeny symbolem M+S (mud and snow) nebo symbolem sněhové vločky

U zimních a celoročních pneumatik může být nižší rychlostní index, než jaký je uveden v technickém průkazu. V takovém případě musíte mít umístěno ve svém zorném poli při řízení upozornění na tuto rychlost. V moderních vozech na palubním počítači, ve starších autech postačí kartička s upozorněním.

Letní pneumatiky

  • Mají složení, které při mírných teplotách měkne
  • Dokáží se svou přilnavostí přizpůsobit suché i mokré vozovce
  • Hrubší dezénové bloky si poradí i s hrozbou aquaplaningu
  • Zároveň disponují dostatečnou kontaktní plochou
  • Vůz se tak dobře ovládá a má lepší brzdné schopnosti
  • Obsahují méně přírodního kaučuku, takže při teplotách pod +7 °C křehnou
  • Mají nižší tření, a tak i nižší spotřebu paliva

Celoroční pneumatiky

  • Jsou kompromisem mezi letním a zimním pláštěm
  • Na sněhu nedosahují tak skvělých výsledků jako pneumatika zimní
  • Vhodné jsou tak spíše pro řidiče, kteří nejezdí v zimě tak často
  • Jako u zimních pneumatik platí i zde pravidlo min. hloubky dezénu 4 mm
  • Pokud se pro ně rozhodnete, ohlídejte si, aby vámi vybrané celoroční pneumatiky opravdu měly symbol M+S

S duší, nebo bez?

Zkratka tl znamená „bezdušová“ (tubeless). Pneumatika s duší se označuje tt (tubetype) a najdete ji u modelů pro motocykly.

Specifické typy

Pneu pro vozy s pohonem 4×4, off-road a SUV

  • Výběr pneumatik je vždy určen konkrétním modelem vozidla a typem jízdy
  • Ty pro auta s pohonem 4×4, SUV a off-road vozy mají zesílené bočnice
  • Bývají celkově větší, robustnější, vysoce odolné a mají vyšší přilnavost na mokrém i suchém povrchu
  • Také jejich montáž vyžaduje speciální přístup, aby byly správně zachovány schopnosti hnací hřídele vozidla
Dle typu komunikace

Pneumatiky pro off-roadové vozy či SUV se dělí také na ty určené do náročného terénu nebo na pneumatiky pro klasické pozemní komunikace, které upřednostňují tichou jízdu před terénními schopnostmi vozu. Stejně jako obvyklé typy jsou i speciální pneumatiky letní, zimní či celoroční.

Sportovní – semi-slick pneumatiky

  • Jde o polozávodní pneumatiky
  • Jejich technologie je inspirována závodními okruhy
  • Mají tvrzené bočnice, speciální typ konstrukce a dezénu
  • Splňují požadavky bezpečnostních a technických standardů pro běžný provoz
  • Pneumatiky semi-slick jsou pouze letní

Dojezdové pneumatiky (run-flat)

  • Jsou schopné pokračovat v jízdě i při ztrátě tlaku či defektu
  • V případě jejich poškození na nich tak můžete stále dojet domů nebo do servisu
  • Jsou určené pouze pro automobily s kontrolou tlaku v pneumatikách (bez této funkce by řidič nemusel zaznamenat jejich poruchu)
  • Mají speciální konstrukci s vyztuženou bočnicí
  • Pořizovací cena těchto plášťů je vyšší a po defektu již není možné je opravit
  • Run-flat pneumatiky mohou být letní, zimní či celoroční

Protektorované pneumatiky

  • Jde o recyklované pneumatiky
  • Vyrábí se obnovením koster ojetých a nepoškozených pneumatik
  • Každá protektorovaná pneumatika je při procesu výroby důkladně kontrolována z hlediska celkové kondice
  • Nově zakoupená protektorovaná pneu mívá životnost na stejný kilometrový průběh jako pneumatika zcela nová
  • Jejich výhodou je nízká cena a ekologický aspekt výroby
  • Někteří výrobci nabízí na tento typ záruku až do úplného ojetí pneumatiky
  • Protektory existují v provedení pneumatik letních, zimních i celoročních

Energetický štítek

Od roku 2012 zavedla Evropská unie energetický štítek jako povinné značení pneumatik. Štítek obsahoval pouze 3 základní hodnocení. V květnu 2021 vstoupila v platnost jeho aktualizovaná podoba, která uvádí následující charakteristiky:

Spotřeba paliva a úspornost energie

  • Podle úspory energie se v nové verzi dělí pneumatiky do kategorií od A (nejúspornější) po E (nejméně úsporné)
  • To, co určuje úspornost, je valivý odpor pneumatik
  • Spotřeba paliva hraje důležitou roli z pohledu ekologického a samozřejmě ekonomického

Přilnavost za mokra

  • Popisuje schopnost pneumatiky brzdit na mokré vozovce
  • Zásadní význam pro bezpečnost vaší jízdy
  • Energetický štítek hodnotí z tohoto hlediska pneumatiky od A (nejlepší) po E (nejhorší)

Hlučnost

  • Poslední z původních 3 parametrů uvádí vnější hluk odvalující se pneumatiky
  • Nově dělí hlučnost do 3 tříd označených od A (nejtišší) po C (nejhlučnější)
  • Na štítku nechybí také konkrétní hodnota v dB

Novinky

  • Nově najdete na štítku symbol pro certifikaci zimních pneu 3PMSF - tzv. alpský symbol (sněhová vločka na horském štítu se třemi vrcholy)
  • Ten bude uveden u zimních a celoročních pneumatik testovaných za stanovených zimních podmínek
  • Zaručuje nejlepší přilnavost na silně zasněžených vozovkách
  • Dalším novým piktogramem na štítku je symbol přilnavosti na ledu
  • Ten bude uveden u zimních pneumatik s perfektním výkonem na zledovatělém povrchu
  • Tento symbol však pro podmínky střední Evropy není relevantní - hodí se pouze do extrémních podmínek např. v zemích severní Evropy

Na štítku najdete dále název dezénu, identifikační značku, rozměr i třídu. Jednoduché ověření pravdivosti informací navíc nově zabezpečuje QR kód.

Nový energetický štítek pneumatiky

Další pneumatiky a příslušenství

Pneumatiky na motorku

Nákladní pneumatiky

Alu kola

Disky na auto

Sněhové řetězy

Náplně a kapaliny

Rady na závěr

Čas na výměnu

U pneumatik je potřeba průběžně kontrolovat hloubku dezénu, tlak, stav bočnic (boule či puchýře) a také známky nerovnoměrného opotřebení. Odborníci doporučují tuto kontrolu nejméně jednou měsíčně. Pneumatiku je potřeba okamžitě vyměnit, pokud:

  • je vzorek hluboký pouze 1,6 mm u letní gumy a 4 mm u zimní - to jsou zákonné limity, ideální je však zbytečně nečekat a vyměnit pláště o něco dříve.
  • dojde k mechanickému poškození pneumatiky.
  • zjistíte, že je pneumatika opotřebená nerovnoměrně, např. ve středové části, po stranách nebo na menších plochách. Při jízdě s takovou pneumatikou hrozí riziko nehody následkem horší ovladatelnosti vozu. Obraťte se na odborníka, problém nerovnoměrného opotřebení může signalizovat další potíže s vozem, jako je nesprávně seřízená geometrie, špatné vyvážení kol či jejich nevyladěné zavěšení.
  • má vaše auto jiné pneumatiky, než jaké mu předepisuje technický průkaz.

    Z důvodu souměrnosti a lepší interakce vozidla vůči vozovce doporučují experti vyměňovat vždy všechny 4 pneumatiky naráz.

    Stáří pneumatiky se rozlišuje ze 2 hledisek. První hledisko je celková životnost pneumatiky. Počítá se od okamžiku výroby pneumatiky a značí se DOT kódem na bočnici. Výrobci avizují celkovou životnost pneu 10 let, po uplynutí této doby by se pneumatiky neměly dále používat.

DOT kód je označení, které uvádí výrobce, rozměry a datum výroby pneumatiky. Až dvanáctimístný DOT kód najdete na vnější straně pláště pneumatiky. Poslední čtyřčíslí udává datum výroby, od kterého si snadno dopočítáte stáří pláště. První dvě čísla znamenají týden, poslední dvě číslice značí rok výroby. Např. poslední čtyřčíslí DOT kódu 2317 znamená, že pneumatika byla vyrobena v 23. týdnu v roce 2017.



Dále se stáří pneumatiky může určovat podle doby jejího provozu. Obecně platí, že byste neměli jezdit s pneumatikami, které byly v provozu déle než 5 let.

Někteří prodejci nabízí pneumatiky, které sice nebyly nikdy používané, nicméně mají starší datum výroby. Takové pneumatiky samozřejmě nebudou mít stejné jízdní vlastnosti jako pneumatiky s novějším datem výroby.

Stáří pneumatiky má přímý vliv na její jízdní vlastnosti, s časem klesá především bezpečnost jízdy. Auto se starými pneumatikami je hůře ovladatelné, prodlužuje se jeho brzdná dráha a nastává riziko smyku a aquaplaningu. Známky stárnutí se mohou projevovat popraskáním pryže na vnější straně běhounu, snížením hloubky dezénu atd.

Skladování pneumatik

Pneumatiky byste měli skladovat mimo dosah slunečních paprsků na chladných a suchých místech při teplotách max. 35 °C. Při skladování plášťů na ráfcích je nahustěte na normální tlak a složte je na sebe. Jestli skladujete pneu bez ráfků, uložte je vedle sebe nastojato a nezapomeňte je občas pootočit, abyste předešli deformacím. Při sezónní výměně pneumatik si značte přední a zadní pláště, usnadníte si práci při jejich příštím nazouvání.

Skladování pneumatik vám podstatně ulehčí stojany na pneumatiky a nejrůznější regály, vhodnou ochranou pro momentálně nepoužívané pneumatiky jsou obaly na pneumatiky. Před jejich zakoupením nezapomeňte zkontrolovat šířku pneumatik a jejich max. vnější průměr, aby vše správně pasovalo.

Uskladnění svých pneumatik můžete svěřit do rukou odborníků. Specializované pneuservisy poskytují službu uskladnění pneumatik ve vlastním skladu. Tato služba obvykle zahrnuje také komplexní kontrolu stavu pneumatik včetně měření výšky dezénu.